Cele 5 competențe digitale ale prezentului

Cele 5 competențe digitale ale prezentului

Începând din 2013, Comisia Europeană, prin programul „The European Digital Competence Framework for Citizens” (DigiComp), își propune să contureze o planificare strategică a inițiativelor de dezvoltare a competențelor digitale. Până la publicarea noii versiuni a DigiComp care va apărea la începutul anului 2022(1), vrem să împărtășim cu cei #curioși cum arată cadrul conceptual al competenței digitale (altfel spus, ce înseamnă să avem competențe digitale) așa cum este descris în versiunea din 2016 a documentului(2):

  1. Cultura informațiilor și a datelor (Alfabetizare digitală)
  • A putea identifica datele, informațiile și conținutul digital de care avem nevoie, a ști unde să le găsim și cum să le accesăm;
  • A putea evalua critic sursele și conținutul datelor, informațiilor și conținutului digital pe care îl accesăm;
  • A fi capabili să stocăm, gestionăm și organizăm date, informații și conținut digital.  
  1. Comunicare și colaborare
  • A fi capabili să interacționăm, să comunicăm și să colaborăm prin intermediul tehnologiilor digitale, într-un mod adaptat la diversitatea culturală și generațională;
  • A putea utiliza serviciile digitale publice și private și a participa la proiecte de cetățenie participativă ce presupun tehnologii digitale;
  • A putea să ne gestionăm identitatea digitală și reputația. 
  1. Crearea conținutului digital
  • A putea crea și edita conținut digital;
  • A putea modifica, îmbunătăți și integra informații existente, pentru a crea conținut nou și inovativ, respectând drepturile de autor și licențele;
  • A ști cum să creăm algoritmi pentru un sistem informatic astfel încât acesta să poată realiza o sarcină anume (programare).
  1. Siguranță
  • A ști cum să ne protejăm dispozitivele, conținutul digital, datele personale și confidențialitatea în mediile digitale;
  • A ști cum să evităm riscurile aduse de tehnologiile digitale asupra sănătății fizice și psihologice și a cunoaște tehnologiile destinate bunăstării și incluziunii sociale;
  • A conștientiza impactul tehnologiilor digitale asupra mediului. 
  1. Rezolvarea problemelor
  • A putea identifica soluții digitale pentru probleme și nevoi din societate. 
  • A putea utiliza instrumente digitale pentru a inova procese și produse;
  • A fi la curent cu evoluția digitală.

Ați identificat domeniile de competență digitală la care excelați? Așteptăm răspunsul vostru în comentarii. 

Discutăm despre necesitatea deținerii de competențe digitale pentru a reuși în carieră și cu studenții stagiari în cadrul proiectului „Manager în acțiune”. Iar dacă vrei și tu să împărtășești cu informațiile din seria „Curios despre” cu prietenii tăi, te invităm să dai un share!

Pentru curioși:

(1) https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp

(2)https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/digcomp-20-digital-competence-framework-citizens-update-phase-1-conceptual-reference-model

(3) https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework

Anunț

Din 30 iulie 2024, Fundația OTP Bank România face parte din Grupul Banca Transilvania și nu mai aparține Grupului OTP.