Cum să comunici eficient cu cei din jurul tău

Cum să comunici eficient cu cei din jurul tău

Știai că un comunicator bun utilizează limbajul perceptual al interlocutorului său, identificând „moneda” pe care acesta o tranzacționează în comunicare? 

Poate ai auzit expresia „explică-mi pe limba mea”. Ce am descoperit este că în spatele acestei expresii se află modelul de comunicare adaptativă Process Communication Model® (PCM) propus în 1976 de psihologul și consultantul în comunicare, Taibi Kahler. Dintre cele mai renumite domenii în care a fost folosit PCM se numără procesul de evaluare și selecție al astronauților la NASA și programele de dezvoltare ale abilităților oratorice ale unora dintre președinții americani.

Atunci când comunici eficient, te concentrezi, de fapt, pe a identifica „limba” vorbită de celălalt și pui accentul pe CUM comunici chiar mai mult decât pe CE comunici.

Process Communication Model® propune șase „monede” pe care Interlocutorii tăi le-ar putea tranzacționa în comunicare:

Date, informații, analize, scheme logice, gânduri.

Comunică folosind sintagme precum: Eu cred că… / Mă gândesc că… / Asta înseamnă că…/ Ce opțiuni avem? / Cine…? / Când….? / Unde….? / Ce s-a întâmplat? / Până când? / Cât timp?

Opinii, credințe, convingeri, principii, valori

Comunică folosind sintagme precum: În opinia mea…/ Noi ar trebui să…/ Respect faptul că…/ Am încredere că… / Mă implic să… / Admir că… / Valoarea mea este…..Valorizez faptul că… / Mă dedic….

Emoții, dintre care compasiunea este cea mai des invocată

Comunică folosind sintagme precum: Eu simt că… / Ce simțiți despre… ? / Mă simt confortabil să fac…./ Nu mă simt confortabil să…./  Îmi pasă de…./ Nu îmi pasă de… / Sunt fericit că…/  Sunt trist că…../

Reflecții

Comunică folosind sintagme precum: Am nevoie de timp să mă gândesc la…../ Aștept mai multe indicații ca să …. / Poate…./ Sau poate….. / Îmi închipui că…. /  Îmi imaginz că…. / Ar fi o idee să… / Ce ar fi dacă…? / Cum ar fi dacă…?

Reacții

Comunică folosind sintagme precum: Îmi place… / Nu îmi place… / Wow!/ / Destest să …./ Nu vreau … / Cât de belea….. / Asta chiar e cea mai tare…../ Tare!  / Super! Cool!

Acțiuni

Comunică folosind sintagme precum: Haideți! / Până la urmă… / Cea mai bună variantă…. / Fă-o realitate! / Vorbă multă, sărăcia omului…

Dincolo de moneda uzitată de interlocutori, o comunicare eficientă este și responsabilitatea receptorului, nu doar a transmițătorului. Ascultarea este vasul în care curge comunicarea. Dar despre ascultare vom vorbi în următoarea postare. Fii pe fază!

În cursul Comunicare&Leadership pe care l-am dezvoltat alături de partenerii noștri de la Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, abordăm experiențial subiectul comunicării eficiente prin aplicații practice precum Mesagerul sau Storytelling. 

Pentru curioși:

(1) „Alege-ti bine cuvintele…” si Neurostiinta Comunicarii – Paul Olteanu . Ro

(2) Nate Regier&Taibi Kahler Ph.D (2020), Seeing People Through – Unleash Your Leadership Potential with the Process Communication Model®

(3) Gerard Collignon (2017), The Art of Adaptive Communication: Build Positive Personal Connections with Anyone

(4) Gerard Collignon (2014), Cum sa le spun…Process Communication

(5) Gerard Collignon&Pascal Legrand (2016), Understand to be Understood

(6) Jerome Lefeuvre (2017), Discover the Process Communication Model(r)

(7) Taibi Kahler Ph.D (2008), The Process Therapy Model: The Six Personality Types with Adaptations 

(8) Andrea Naef & Elizabeth Feuersenger, If you want them to listen, talk their language: Communication, Motivation and Success in Business and Personal Relationships (carte in format audio, disponibila pe Kindle)