Empatia în Design Thinking

Empatia în Design Thinking

Design Thinking este o metodă inovativă care-i provoacă pe cei care o utilizează să analizeze cu empatie problema de rezolvat, regândind apoi soluționarea ei ? Poți aplica Design Thinking pentru o nouă idee de afacere, pentru o propunere de proiect la locul de muncă,  chiar și pentru rezolvarea problemelor din viața ta de zi cu zi. De ce să folosești Design Thinking? Datorită celor două avantaje majore ale metodei:

  • te ajută să identifici și să redefinești problema reală
  • îți oferă ocazia să testezi prototipuri la costuri reduse și cu riscuri minime. 

Există 5 pași în Design Thinking și anume: Practicarea empatiei, Definire, Ideație, Crearea unui prototip și Testare. Astăzi îți povestim pe scurt despre primul pas.

Când spunem „practicarea empatiei”, ne gândim la două procese:  adresare de întrebări eficiente și ascultare activă.  

Întrebările eficiente, de obicei deschise, sunt expresia autentică a curiozității legată de problema identificată de tine și încurajează un spirit de explorare care să fie lipsit de atașament. În Design Thinking, scopul întrebărilor e ca potențialii utilizatori să valideze relevanța ideilor tale. De ce nu suntem obișnuiți să punem întrebări atunci când propunem o idee? Pentru că întrebările sunt considerate că încetinesc procesul de lucru și că dezvăluie puncte slabe ale ideii sau planului inițial. Totuși, întrebări precum „Cum ai vedea rezolvarea acestei probleme?” sau „Cum arată această problemă în viața ta?” pot duce la o mai bună înțelegere a procesului.

Ascultarea activă urmărește patru obiective: 

  1. să înţelegem sentimentele celuilalt;
  2. să manifestăm înţelegere şi acceptare față de mesajul receptat; 
  3. să încurajăm conversația prin întrebări tip „follow-up”;
  4. să oferim răspunsuri concrete.

Ceea ce urmează acestei etape, este selectarea propunerilor și acceptarea acelora care ar aduce cea mai mare valoare potențialilor utilizatori, indiferent de cât de mari diferențe aduc ideii inițiale.

Față de cine manifestăm empatie în acest pas din Design Thinking? Față de stakeholderi. Dar despre aceștia vom discuta într-o postare viitoare. Rămâi alături de noi ca să știi mai multe. 

Aruncă o privire asupra unui proces de Design Thinking de la A la Z în filmulețul de mai jos

Mai multe despre Design Thinking discutăm și cu studenții care participă la stagiul nostru de practică „Manager în acțiune”.

Pentru curioși:

(1) Rosenberg, M. B. (2015). Nonviolent communication: A language of life. Puddledancer Press.

(2) Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What is design thinking and why is it important? Review of Educational Research, 82(3), 330–348. https://doi.org/10.3102/0034654312457429

(3) https://www.toptal.com/designers/product-design/design-thinking-great-questions